Avagy magyar menni olasz csizma

2017. december 09. 08:23 - Danessz

Gumicsere, olajcsere és egyéb érdekes /sóhaj/ dolgok

(Ásítás) El sem hiszem, de eltelt annyi idő – pontosabban kilométer – hogy ideje lett az olajcserének. De tekintsünk vissza arra, hogy mi történt az elmúlt 8 hónapban:

 

  • Megvettem egy autót húsvét előtt azzal a reménnyel, hogy haza tudok vele menni húsvétkor
  • Átvettem húsvét után kedden
  • Másnap reggel nem indult, 11 litert evett a beszorult fék miatt, és törött volt a tükre
    • Ezeknek a javítása összesen sem került 30 ezer forintba
  • Lezúztam vele 3 ezer kilométert a nyaralás előtt; majd
  • Lezúztunk 2300 kilométert két 1000 és egy 300 kilométeres etap során. Ez alatt:
    • Klímáztunk végig
    • Négyen ültünk benne
    • A csomagtartó koppig volt
    • 7,1-et fogyasztottunk fixen a trafihatáron autózva
    • Elkezdtem tisztelni a gépet
  • Ez után megadta magát a kipufogó miután a Hungaroringről földutakon jöttünk haza
    • 5000 forintért meghegesztették
    • Cserébe az 50km alatt, amíg így jártam megevett 10 liter benzint; így lett egy 20 literes átlagom
  • Ez után mentünk egy szlovák túrát ahol végig klímázva összehoztuk az addigi legjobb fogyasztást: 6,2 liter! Ismétlem: klímázva, a megengedett sebességhatár + 10%, hegynek fel hegynek le, majd némi budapesti dugó, ahogy hazaértünk.

 

Szóval igen, roppant izgalmas kilométereket tudhatunk magunk mögött. Az autó igazi háziszolgaként teszi a dolgát – észrevétlenül csendesen és mindig megbízhatóan. A nyereg felújítás után a korábbi 8 literes munkába járós fogyasztás még javult körülbelül egy literrel, amit egy-egy kiránduláson simán le lehet vinni 6 liter alá – ez az autó és a motor méretét meghazudtolóan jó, és tovább erősíti azt a nézetem mi szerint a kisebb motor nem egyenlő a kisebb fogyasztással. Most a tél beköszöntével kissé felkúszott, a nagy-nagy átlag inkább 7,7; sokat jár szivatóval a gép, és mostanság jellemzően nem hagyom el Budapestet.

Ahogy közeledett a tél levadásztam még négy téli gumit. Ez azért volt most kicsit másabb helyzet, mivel egyrészt:

  • Az autót két évre tervezem megtartani legfeljebb; pontosabb két télre. Tehát a használt gumi merült fel elsőre, mint egy lehetséges opció
  • Szerettem volna szélesebb gumikat, mert a 185-ös szerintem túl vékonyka, és meg is bántam kicsit, hogy a nyáriban ezt vettem.

Így kezdtem neki még augusztusban a keresésnek. „Szerencsére” világvége méret jó ehhez a szériához – 185/65 – 195/60 – 205/55 így végtelen hosszú keresések árán lehet jó áron hozzájutni egy-egy garnitúra gumihoz. Így kezdtem bővíteni a nem gyári méretekre is, ami még beleférhet a váltási határba. Titkon reméltem, hogy valahonnan felbukkan egy szett 205-ös gumi értelmes áron – azonban mivel újonnan azonban 17 ezer forinttól indul, így ezt gyorsan elvetettem, és fordultam a használtpiac felé.

Végül egy hónap keresés után találtam igen jutányos áron egy szett 185-ös Debica szettet 25 ezer forintért acéltárcsákra szerelve. Mivel a felnik mérete nem egyezik az enyémmel, ezért azokat eladtam 18 ezer forintért, szóval kvázi 7000ft volt a téli szett. Azért még ezek a rissz-rossz Debicák is megérik – azért érzem, hogy nem ezeken fogok Time Attack-et nyerni. Félreértés ne essék, el lehet vele járni, de azért érezhetően gyengébb a tapadása egy jobb (de cserébe sokkal drágább) gumihoz képest. Minden esetre azt az 1-2 évet ki fogja bírni.

Eztán került ismét emelőre a japán harcos. Az olaj sárgán csurgott ki belőle, aminek a lelkem azért örült, illetve a légszűrő is meglepően tiszta maradt. Mondjuk így duplán érdekes, hogy én milyen állapotban cseréltem ki annak idején.

No, hát ennyi jött össze egy olajcsere periódus alatt. Mivel a sorsa egyelőre a háztartásban maradás, ezért összeírtam azokat az apróságokat, amik bár nem jelentős problémák, de elválasztják a jót az igazán jótól:

  • Gázbowden. Még az első posztokban írtam róla, de ez egy olyan probléma, amit én már megszoktam, így fel sem tűnik. Nyáron már eljutottam oda, hogy azt hittem megszűnt a gond, egészen ameddig nem vezettem másik autót – utána megint nem tudtam normálisan menni vele. Persze most már pár kilométer alatt megszokom, de akkor sem maradhat így.
  • Az anyós oldalon végig vannak karcolva az ablakok elöl és hátul. Nem igazán zavar, de nem a legszebb. Mivel fóliázni szeretném ezért ki lesz cserélve tavasszal
  • Fóliázás. Eléggé felmelegszik az utastér, ráadásul mindig feldobja az autót a sötétítés szerintem.
  • Szélvédő csere – tele van mikrokarcokkal amiket bármeddig lehet tisztítani, mindig ott fognak maradni. Igen, zavar, ide lőjetek, hogy nem azért cseréltetem, mert be van törve, hanem mert koszosnak néz ki
  • Futómű kopogás megszüntetése. Na, ez máig nem tudom mi, csak 25 fok felett csinálja, de akkor állandóan. Amint tavasszal elkezdi, addig nem nyugszom, amíg nem csendesül el. Kezdek gyanakodni egy részére a futóműnek – ha mozgatom az autót fel-le, akkor elég jól lehet hallani, hogy hol koppan egyet, illetve ha rárakom az ujjam érzem is, hogy megmozdul a felső lengőkar és a harmadik lengőkar találkozásánál a csavar. A következő próbálkozások, amik jönnek: lengőkar szilent, függőcsap csapágy csere, felső lengőkar tartó bak csere vagy indokolt esetben felső lengőkar csere. Mellékesen megjegyzendő, hogy szomorú tény, hogy én 5 perc alatt lokalizáltam a kopogás forrását, és jöttem elő a megoldással, míg két viszonylag nagyobb nevű szerviz nem tudott mit mondani rá.
  • Váltó kulissza felújítás. Ezt szeretném magam végezni, de még nem szedtem össze hozzá az energiát és a kellő tudást. És igazából tartok tőle, hogy utána is plötty váltója lesz.
  • Zajszigetelés. Nos, ez érdekes kérdés. Nem kifejezetten zajos a gép, de mindig lehetne halkabb ugye… mivel a hangszigetelő filcek darabja nem kerül sokba, ezért ott kezdem ahol egyszerű – csomagtér. Amikor megvétel után szétborítottam hátul, láttam, hogy eléggé pőre lemezek vannak mindenfelé. Ezt elég könnyen be tudom burkolni a hangszigetelő lapokkal, és mivel érdekes módon a legtöbb zaj hátulról jön (gondolom a terrárium effektus, a sok lemez felerősíti önmagától a zajt, és nincs, ami megtörje a hangot). Ha ettől érezhetően javul, akkor belemászunk jobban a lelki világába az autónak – először az ajtók belseje(i?) kapnak hangszigetelő réteget (ez egyébként jobban hallható változást okoz, csak nagyobb szopás megcsinálni, ezért ez a második lépés), majd ha nagyon elszállok az eredménytől, akkor a padlót is végigrakom zajszigeteléssel. A tetőt már csak azért nem (bár az volna a legeredményesebb), mert a tetőkárpitot nem tudnám simán leszedni és visszarakni. Annyira azért én sem vagyok elborult.

Ezek a nagy tervek a következő nyaralásig. Ha tudok érdemivel jelentkezni, jelentkezek – de erre nagy valószínűséggel csak akkor kerül sor, ha a fenti – magamnak - felállított listát elkezdem megcsinálni. Bár mikor múltkor ezt írtam leszakadt a kipufogó így ki tudja… az ördög soha nem alszik.

 

Update: az olajcsere másnapján meghalt az anyós oldali Xenon izzó... 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://azolaszmelorulettkerek.blog.hu/api/trackback/id/tr9613412725

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Avagy magyar menni olasz csizma
süti beállítások módosítása