Avagy magyar menni olasz csizma

2018. október 06. 09:59 - Danessz

Műszaki vizsga

 

Az elmúlt szerelés óta történt pár érdekesség, nevezetesen egy nyaralás, némi csodafogyasztás, az autó értékének felére csökkenése illetve egy műszaki vizsga.

Színes beszámoló a szürke hétköznapokról

 

Történt még Júliusban egy dupla nyaralás. Erről csak annyit mondok, hogy az autó hozta a szokásos formáját; 5 embert megrakodva kivitt klímázva majd haza is hozott. Meglepő, hogy ez mennyire nem egyértelmű, rengeteg autót láttunk az út szélén nyitott motorháztetővel a kellemes 22 fokra hűtött autóval. Bár nem számítottam rá, de mindenhol tudtuk tartani a megengedett tempót bőven, még klímázva is. A csodafogyasztás elmaradt, 7,5 lett nem megismételve a tavaly nyaralásos 7,1-et; de figyelembe véve a többletsúlyt (maximális terhelésen mentünk) és azt, hogy milyen hegyek vannak odakint (20km 7,5/10% környéki emelkedők ami csak autópálya, ott inkább visszatúrtam 4-be és félgázon mentem – azt viszont folyamatosan) szerintem még mindig jó.

Mivel jobban elfáradtam mint ahogy előre gondoltam volna, így a külföldi túrából egy magyar túra lett – Budapest-Debrecen-Miskolctapolca-Debrecen-Nyíregyháza-Salgótarján-Aggtelek-Salgótarján-Budapest vonalon. Itt már jobban érződött a féknyereg felújítás; mivel egyáltalán nem spórolva, végig klímázva is 6,7 lett a fogyasztás 808 megtett kilométer után. De a legjobb fogyasztást azóta produkálja a gép, a felet 460km-nél mutatta be (ez eddig inkább 380-390 körül volt), a negyedet pedig 590-nél (ez pedig az olasz úton volt 560, de a mostanin 530). Tehát amivel számoltam fogyasztáskülönbség úgy néz ki valóban bejön. Ráadásul a túra hozott egy szép mérföldkövet; nevezetesen átlépte a felnőtt kort az autó, szóval egyből a felére is csökkent a magyar piacon az értéke…

38211796_1973009829410639_4642741376461570048_o.jpg

38023486_1973009746077314_7310298847647891456_o.jpg 

Amit kiemelnék, hogy olajból is minimális fogyott, pedig a friss olajjal már 3000km lement, nagyrészt erős használattal. Mert igen, olajfogyasztás az van. Viszont tényleg fogyasztás, nem zabálás, és még kontrollálható mértékben. A jelenség igazából az, hogy 4000 felett eszi, alatta nem. Ezért pontosan tudom, hogy mikor fog belőle hiányozni, mikor érdemes ránézni és mikor nem. A 4000 fordulat autópályán 145-öt jelent óra szerint, tehát bőven tartható, ráadásul nem nagy mennyiség (hiszen így sem fogyott el 3000km alatt a minimum-maximum közti szint; az pedig 3-5dl) azonban ha ez tovább romlik akkor valamit eszközölök. Első sorban – bár olajfogyasztást nem olajjal javítunk – azt fogom valószínűleg kipróbálni, hogy A5 olaj helyett A3 olajt rakok bele. A gyártó A1-est ajánl, mivel azonban az már nincs ezért az annak megfelelő A5-öst rakom bele. Amiért erősen gondolkozok a váltáson az már a hit és vallás kategóriájába tartozik nagyjából, hiszen amennyi helyen olvastam mindenki mást mond. De azért megpróbálom összeszedni. Vigyázat, egy fél hozzáértő okoskodása következi, némi szakmai rizsával.

 

Az A1 illetve A5 olajok alacsony HTHS viszkozitásúak. A HTHS viszkozitás konyhanyelven az olaj sűrűségét jelzi. A képlet nagyjából a következő: A5 olajok 2,9-3,5 mpa*s köztiek, míg az A3 minősítésűek 3,5mpa*s felettiek. Tehát azonos hőmérsékleten azonos 5W30 olajból az A5 könnyebben folyik. Éppen ezért ezt az olajt csak olyan autókban szabad használni ahol azt a gyártó megengedi – hasonlóan a C minősítésű olajokhoz; különben túlzott motorkopás jelenhet meg. Ezzel az alacsonyabb ellenállással egyértelműen csökken az autó üzemanyag felhasználása; hiszen a dugattyú kisebb ellenállásba ütközik. A mértéke már szintén a vallás része, az olaj amit én használok (Total Quartz 9000 Future NFC 5W30) 3%-ot ígér a 15W40 olajhoz képest – tehát alapvetően elhanyagolható mértékű.
És innen lépünk tovább az abszolút ingoványos részre. Az egyértelmű, hogy a hideg/meleg viszkozitásban nem szabad eltérni a gyáritól – ha 5W30 akkor 5W30, nem 10W40, mert az egyértelműen rosszat tesz. Azonban a vastagabb olaj jobban keni a siklócsapágyakat, és valószínűleg minden más belső alkatrészt. Sajnos arról nem találtam egyértelmű és hiteles forrást, hogy ha A5-ös ajánlású autóba A3-at öntök vajh’ jobbat teszek, hiszen a vastagabb olaj jobban ken; vagy pont rosszat mert nem a vastagabb olajhoz vannak tervezve az olajfuratok illetve az olajpumpa. Az első ötlet az volt, hogy kipróbálom, de várhatóan pont december/január környékén jön el az olajcsere, és nem biztos, hogy pont télre akarnék belerakni vastagabb olajt. Minden esetre szöget ütött a fejembe, szóval mindenképp ki fogom próbálni, aztán lesz ami lesz. Ha az olajfogyasztást nem mérsékli akkor visszaállok az A5 olajra.

Még Augusztus végén kinéztem egy vizsgabázist, hiszen Szeptemberben lejárt a kinti műszaki. Teljes magabiztossággal mentem el, mindenféle felkészítés nélkül; és ahogy várható volt, hibátlanul át is ment. Így újabb 2 évet kapott, bár az állapota alapján továbbra is azt mondom, hogy 3 évig biztosan nem kell rá sokat költeni, de még egy 5-10 évre nézve is egy nagyon minimális költségből fenntartható autó lesz ez. Annak azért örültem, hogy dicsérettel ment át, mind állapotot mind felszereltségét nézve.

Továbbá úgy döntöttem lecserélem a Debicákat valami komolyabbra. Anno 25 ezerért vettem tárcsával együtt, használtam egy telet és most 25-ért adom csak a gumikat - 15 ezret fogtam is a bizniszen, ezért is cserélem le valami prémiumra. Valószínűleg Kleber Krisalp lesz a választás, erről egy villámposzt fog csak íródni, várhatóan Októberben. Mert Október végén egy kisebb kiruccanást tervezünk Pozsonyba, és oda már téligumikkal akarok menni. Addig még egy Zakopane oda-vissza is beszalad a gépbe, de az még Október elején.  

Szóval itt tartunk, megvétel óta egész hihetetlen, majdnem 27 ezer kilométer alatt. Az autógázról végül letettem; nem vagyok teljes mértékig meggyőződve arról, hogy az autó ugyan ezt a hibátlan működést produkálná vele, elrontani pedig nem szeretném. Voltam és maradok az Önök alázatos krónikása

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://azolaszmelorulettkerek.blog.hu/api/trackback/id/tr5514159909

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
Avagy magyar menni olasz csizma
süti beállítások módosítása